Första gången...

Idag åkte vi in en sväng till Ikea, känns som jag är där var och varannan dag, dock så var det inga större inköp idag. Ken lämnade in en ritning på ett kapell till vår släpvagn och sedan var vi förbi EM en snabbis.

Då vi kom hem så skulle jag för första gången åka ifrån Selma, det gick bättre än förväntat.. I nästan fyra timmar var jag borta och under den tiden fick jag håret färgat och klippt. Kändes inte helt fel då det var ett tag sen. 

Ken är på verkstan och gör ett stativ till släpvagnen så jag och Selma tar det lugnt här hemma.. Dock dags att fixa i ordning lite inför inredningskvällen på onsdag.
Känns ju dumt att ha ett inredningsparty och inte ha det någorlunda fint här hemma.. Vi blir dessutom väldigt många som kommer vara här... Någonstans mellan 15-20 st blir vi (och då räknar jag inte med bebisarna, 6 st i nuläget)...

Beställde stolar till mitt bord idag också, beställde ganska billiga och enkla stolar, när jag ska lägga ut så mycket pengar på ett bord så måste jag ju dra ner någonstans... 

Helgen blir ganska lugn vad jag vet nu i varje fall, och det känns skönt, har varit så fullt upp ett tag nu.

Idag tänkte jag ge er en liten lektion i ordspråk. Alla kan vi ju behöva utvecklas och lära oss ngt nytt, eller hur?
Kanske ska jag ha lite lektioner om ett och annat, klok och vis som jag är, och om någon tar efter mitt tänk så kan jag ju mycket ödmjukt berömma dem för att de är så bra människor, det vore väl inte helt fel? =)

Detta är hämtat från wikipedia... 

Avsikten med ordspråk är att på ett enkelt sätt förmedla ett budskap eller en värdering man ställer sig bakom eller ge en extra tyngd i en argumentation genom användning av gamla lärdomar som visat sig hålla i längden. Ordspråken har spelat en viktig roll i det sociala livet och är också viktiga indikatorer på en kulturs värderingar och normer i allmänhet. Ordspråken tillhör ett språks allra svåraste delar att lära sig behärska när ett nytt språk skall läras in och kräver ofta djupa kunskaper om landets kultur, historia och inte minst i vilket sammanhang det är lämpligt att använda ett ordspråk.

Användning av väl valda ordspråk i rätt sammanhang anses i allmänhet som en indikation på att vederbörande har en hög allmänbildningsnivå och bra kunskaper i det aktuella språket och landets kultur.

För att knyta ihop min lilla lektion så avslutar jag även med ett...

"Tomma tunnor skramlar mest"


Kommentarer
Postat av: sara

Härligt att du tar dig an så här väsentliga saker, så människor som jag kan lära mig ett och annat om hur man kan formulera sig så det inte blir kaka på kaka. Ett ordspråk som jag faktiskt lärt mig är dock, " kasta inte sten i glashus". eller " ironi är skämt gömt bakom allvar" en annan är ju "sug och svälg, trevlig helg" Tack för mig, och jag önskar dig just det, en trevlig helg.

2009-09-11 @ 20:58:21
Postat av: Jenny

Du, inte för att vara den som är den, men för att ge dig lite konstruktiv kritik så stavas det svälj... =)

2009-09-11 @ 21:00:42
Postat av: sara

Det är helt ok, jag blir bara en bättre människa genom att få veta mina brister. Så jag är inte bitter..

2009-09-11 @ 21:53:31
Postat av: Jenny

Jag hoppas att citatet "jag är inte bitter" är menat så att jag ska läsa det på äkta dalmål...blir så mycket roligare då.. =)

2009-09-11 @ 22:57:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback