Dags för ett nytt inlägg

Efter kraftiga påtryckningar från Lina,.,..=)

Jobbar just nu helg kan därför inte vara hemma och se till att badrumsbygget går framåt....tungt för ett kontrollfreak..=) Ringde hem och min käre Ken, han berättar glatt att han har ett nytt projekt på G, nämligen att flytta fotpinnarna på sin Harley.... Hur inspirerande känns det för mig... =) Men snart är jag ledig tre helger i sträck... Och sen ska badrummet i princip vara klart.... Det har jag nämligen bestämt...=)

Nej men faktiskt... det går framåt nu. Kaklet är beställt äntligen är det bestämt vart det ska vara grått och vart det ska vara vitt... Bara att hoppas att det blir fint nu också... Jag har nämligen sjukt svårt att i förväg se hur det kommer att bli, men säkert bara bra... =) Jag menar annars är det ju inte det värsta som kan hända.. för jag menar, man har ju säkert råd att göra om det igen om typ 15 år eller så... så ingen beslutsångest alls....

Idag har jag jobbat superhårt tillsammans med min trogna kollega Mimmi, sammanlagt har vi nog suttit en halvtimme, och det har varit medan vi har ätit... Vi har nämligen,

Putsat fönster
sytt gardiner
köpt och planterat blommor
Städat
duschat blommor
Tvättat alla textilier. Prydnadskuddar, överkast, handdukar.....m.m
Organiserat och städat i hyllor och pärmar
Sen alla självklara klientgrejer har också hunnits med...

en stor eloge till oss helt enkelt...

Ska gå och lägga mig och läsa lite i min bok nu, jag är nämligen helt helt slut... Och imorgon ska det hinnas med både IKEA och Ica maxi besök...

Men jag ska bli bättre Lina, jag lovar.....  SOV GOTT!!! =)

Long time, no see

Mest pga att denna sida inte fungerar då jag ska använda den...

Mycket har hänt sen sist... Indien var underbart härligt.. Kändes dock ändå skönt att komma hem igen..(mogen nog att prata pension...?)

Eftersom jag har berättat så mycket för så många är jag ganska trött på att dra allt igen... Men kortfattat så var det såhär...  (kommer dock inte riktig ihåg alla grejer vi gjorde och ej heller vilken dag så jag hoppar över de sakerna.. de här är det jag minns....=)

Onsdag: Packar lite, umgås med Elin. Åker iväg på eftermiddagen och lämnar Xerox hos Ida och Fredrik sen vidare hem till Maran och Jessica där vi blir bjudna på supergod mat och spelar kort.. Sedan kör Maran oss till flygplatsen där det blir några timmars väntan.. Ken sover lite, men jag håller mig klarvaken.. Då planet går runt 7 på morgonen är jag helt slut.. Och sover i stort sett hela vägen fram.. Vaknar och äter lite två ggr samt är vaken under mellanlandningen...så flygningen gick fort,.,,

Torsdag: Landar i Goa. Indier drar och sliter min väska ur händerna på mig, ställer den på en bagagevagn och ska sen ha dricks... Fine.. ger honom en tjuga.. En annan indier kommer och drar vagnen ur händerna på mig, och kör den till bussen, ska också ha dricks ger honom en tjuga (svenska pengar...) Ska bestämt ha mer pengar av mig... vilket jag vägrar då det enda jag har är två hundralappar... Står kvar länge brevid oss och blänger på mig och Ken, vi hoppar in i bussen och åker 1,75 h. Det är otroligt dåliga vägar, men man har så mycket att titta på så att det inte bekommer en så mycket..  Kommer fram till Calangute... Är natt, varmt, svart och luktar lite ljumna sopor... Får ett glas juice vid hotellet och ett rum... Rummet är långt över förväntan vilket känns skönt..Ken är så hungrig så att han nästan dör, och hotellrestaurangen är stängd, Vi går ut och kollar utbudet närmaste kilometern runt hotellet, hittar inget som ser öppet ut, jag blir halvt ihjälskrämd av en ko som står och äter sopor i vägkanten... Tillbaks till hotellet.... Somnar gott..

Fredag: Känner mig totalt förvirrad när jag vaknar... Vi är de enda vita människorna på vårat hotell och frukosten är långt under förväntan... Får i oss några mackor och knatar sedan iväg ner till stranden.. Möter otaliga dryga försäljare längs vägen.. Sedan blir det en skön stranddag på calangute... Med fortsatt otroligt dryga strandförsäljare...  På kvällen spatserar vi runt i Goa och äter en sen middag på en restaurang vid havet, Det är otroligt många indiska turister som samlats vid havet och mycket vattensporter.. Solen går ner fort... Ken och jag bestämmer oss för att gå strandpromenad hem... Den slutar dock i att jag trampar på ngt vasst och skär mig i foten... Vilket jag får lida för ett par dagar...

Lördag: Återigen en skön stranddag. Får manikyr och pedikyr på stranden, skönt... På kvällen åker vi iväg på nattmarknad... De spelar livemusik och det finns otroligt mycket olika stånd.. Innehavarna av dessa är dock både tjatiga och påstridiga och håller en hårt i armar och händer.... Vi shoppar en del smågrejer, bland annat en superbillig liten ficklampa.. Vilken sedan räddade oss genom flertalet strömavbrott...=) Trevlig kväll, dock en del mygg som bits trots odomossalvan...

Hon som gjorde manikyren på mig och delar av hennes familj och släkt...

Söndag: Känner att vi börjar få grepp om Indien mer och mer förstår lite systemet... Vi tycker dock fortfarande att trafiken är oerhört roande... Du tutar då du kör om och du tutar då du ska ut i en korsning eller ngt.. (de har skyltar för ställen där du ej får tuta =) På lastbilar så står det HORN    OK    PLEASE.. Överhuvudtaget så kan man läsa många moralskyltar där det står saker som... "Drive to care and not do dare" "Caution and care make accidents rare"... Och liknande... Denna dag åkte vi ut till en strand i norr som hette Morjim. Ganska härligt och mycket lugnare än Calangute och baga som är ganska fulla med både folk och strandförsäljare..

Måndag: Åker till Panjim, går och ser oss runt i staden och tittar på bio, filmen blir 10 000 bc. Hela bion inleds med deras nationalsång och att man ska stå upp och hedra den.. Vi är de enda vita i salongen och står tillsammans med alla indier... =) I mitten på filmen är det en paus, då man kan gå ut och köpa mer dricka... Under tiden körs det lite moraltrailers på duken.. Så som  save water, save life.... dont use plastic bags.... m. flera =)  Bio salongen är otroligt modern med indiska mått mätt och imponerar stort... Besöket är väldigt billigt så som alla godsaker vi äter till...
Biosalongen Inox...

Tisdag: Tar oss till ett annat hotell för att boka en klassisk charterutflykt.. Blir sedan kvar på den stranden och solar och badar hela dagen...

Onsdag:  Åker till marknaden i Anjuna.. Prutar och handlar.. Jag stormtrivs men Ken blir trött och kinkig... Åker därifrån till en annan strand i söder som heter Andrem. Solar och badar...

Bro för att ta sig till stranden Andrem.,..

Torsdag: Dagen för våran charterutflykt.. VI ska till djungeln och ett elefantläger som heter Shanti. Bussresan är lång och dryg, men det finns som alltid i Indien mycket och kolla på.. och vi spenderar hela resan tittandes ut genom bussfönstret.... Kommer fram till elefantlägret och börjar med att titta på en elefant som står och duschar sig.. Blir tilldelade våra små lerhyddor och får sedan rida elefant... Sedan är det dags för lunch och elefantpresentation...Alla som vill får dra dragkamp mot en elefefan, vi är nog 50 styckern men helt chanslösa.. På kvällen är det trubadur, dans och stor brasa... Jag och Ken dansar tryckare i djungeln... Mysigt =)  Dags att sova i vår lilla hydda... Börjar med att vi har en spindel i sängen vilken vi mycket engagerat jagar bort...  Väldigt svårt att sova....

Fredag: Min födelsedag.. Vi går upp tidigt på morgonen då vi har tackat ja till att gå en tre timmar lång djungelpromenad... Ken har en gigantisk spindel på sitt ben.. Den försvinner sen som in i väggen fast den sitter utanpå... läskigt sak... Svårt att slappna av i vår hydda medan vi gjorde oss i ordning... Då vi börjar gå (halv sex på morgonen) är det absolut kolsvart och spöregnar, men det ljusnar fort och regnet avtar...  Det är nästan konstant uppåt vi går.. Men det är mycket att titta på även här och tiden flyter på... Vi går tills vi kommer upp till ett vattenfall... Där stannar vi och tar lite kort innan vi börjar färden neråt igen.. Då vi gått tre timmar och kommit tillbaka så är det dags för lite Yoga vid Goas enda kvarvarande stentempel... image48
vattenfallet vi gick upp till...

.. Själv är jag oerhört duktig faktiskt och Ken gör tappra försök ( vig som ett kassaskåp...=) Roligt är det hur som helst...image49 Efter det blir det frukost...  Efter frukosten är det elefantuppvisning... Elefanterna målar, spelar bowling, basket, polo, och är allmänt störtsköna... Sedan packar vi ihop våra saker och checkar ut från hyddan.-- VI får gå till en  by och titta hur en gammal kvinna bor, hur hon gör mjöl.. och sen gör vi ett besök i en liten skola.. Barnen
Stentempel...

sjunger flera sånger för oss och vi sjunger för dem med... efter det åker vi  och badar i ca en halvtimme.. Sedan kommer elefanterna dit och badar... Sen får vi bada och skrubba elefanterna... Man skrubbar med kokosnötsskal.. Elefanterna njuter hur mycket som helst... vi med..  Sen får man en elefantdusch om man vill och sedan var det hemfärd.-.. Älskar elefanter och det känns som man inte vill åka därifrån...

Lördag: Badar och solar och sedan för att fira min födelsedag åker vi återigen in till Panjim för ett härligt biobesök... vilket fungerar exakt som förra gången.. Härligt.. Utanför är det så fina gatuhundar att jag desperat letar efter ngt jag kan köpa till dem... Hittar kex som jag köper och ger dem att äta... Jättefina verkligen...

Söndag: Åker med taxi ut till en strand i söder som heter Palolem.. Vi hade hört att det skulle vara svårt att få tag på boende, men det gick fint.. fick en liten hydda som låg på stranden... Palolem var otroligt vackert.. Vi hann ligga på våra solstolar i en timme eller ngt innan det över hela stranden snabbt började plockas undan (japp de sprang ut och sprang in med solstolarna... tydligen hade de inte betalat för att ha dem där och nu var myndigheterna på väg för inspektion... japp djungeltelegrafen hade tydligen gått... Vi fortsatte att sola och bada men fick vackert ligga direkt på stranden..  I vårt rum så låg det kvarglömt en gammal haschpipa som städerskan hade råkat missa i fönstret... Trevligt...  Har en lugn dag.. Äter middag och dricker lite vin med ett norskt par som vi lärde känna.

Måndag: Går en liten tur längs stranden och solar och badar lite och kl två återvänder vi tillbaka. Gör ett stopp i Margo (tror det hette så) som påminde lite om Panjim, (som i sin tur är Goas huvudstad) Går en runda där och åker sedan hem...

Tisdag: Åker till ett Ayurveda center, vilket Ken inte tycker är speciellt spännande så han åker till en strand istället. (Baga) Jag tar dock flera behandlingar och tar reda på vilken människotyp jag är egentligen..  Sedan sluter jag upp vid Ken i baga..  Vi äter middag på hotellet och lyssnar på våra underbara kareokekillar som spelar... Den ena halvlåtsats spela synth... spännande värre...

Onsdag: Åker återigen till marknaden i Anjuna, nu ska alla souvenirer köpas och Ken är ordentligt undervisad i hur den här dagen kommer att se ut... Bara att bita ihop och hantera alla försäljare i jakten på de perfekta presenterna till de perfekta priserna.. Han sköter sig bra... =)  Efter marknaden (där det på tal om ingenting finns hur mycket kvarvarande gamla hippies som helst.....atmosfär..) åker vi ut till en till strand i norr som hette Asvrem Skön dag men vi är helt slut efter marknaden och åker ganska fort hem igen...  Går till en spasalong och tar några behandlingar..

Torsdag; Sista dagen.. Det känns som att resandet räcker för den här gången samtidigt som man hade velat sett och gjort mer saker.. Men vi är nöjda... Sista dagen spenderas på Calangute för att få till lite panikbränna i sista stund, säger hej då och ger rejält med dricks till vår  Sen är det återigen en bussresa till flygplatsen, Indier som bär ens väska och ska ha dricks samt flygplansfärd hem... Den i sin tur var den värsta flygplnasfärden jag någonsin varit med om.. Hade feber och hann med att ha både frossa och feber innan vi kom hem.. Kunde heller inte direkt sova ngt och det kändes som det tog evigheter...

Fredag: Var skönt att landa och gå av i Sverige... Där ingen ryckte i varken mig eller min väska och ej heller tjatade om dricks...  Maran hämtade oss och  körde oss hem till deras hus där vi hade våran bil.. kl var före halv sju innan vi gav oss av därifrån... Åkte och hämtade Xerox och pratade lite med Ida och Fredrik. Hem och packade om för att sedan åka vidare på lunch hos Elin och Jonte för att ännu senare fortsätta åka upp mot Orsa, kom fram runt kl 4... Hur trött som helst.....

Det var lite i korta drag vad vi gjorde... Ett härligt land och en härlig upplevelse rikare... Indien har allt... Alla kontraster och allt faktiskt... =)

Det här är nog det längsta dagboksinlägg jag någonsin skrivit.. så over and out.. =)