Hemmagjord müsli

Då Marit kommenterade och bad om receptet på muslin så tänkte jag att jag lika gärna kan lägga ut det här så att ni som är intresserade kan skriva av det... Det är väldgt fint att göra i ordning och ha upp i en gammal glasburk så kan man ge bort det i present.... =)


1 dl honung
4 msk rapsolja
2 1/2 dl vatten
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
1 dl havrekli
1 dl krossade linfrön
2 dl solrosfrön
1 dl hackade hasselnötter
1 dl hackad mandel
1 dl valnötter
1 dl pumpafrön
1 dl hackade aprikoser
1 dl hackade katrinplommon
1 dl russin

Blanda honung, olja och vatten. Koka ihop det och häll det över alla ingredienser förutom den torkade frukten. Blanda väl. Strö ut blandningen på en bakplåtsklädd plåt. Rosta i 200 grader i ca 30 min.  Vänd på blandningen ett par ggr. Ta ut och låt svalna innan du blandar i den torkade frukten.


Självklart kan man ta bort eller lägga till ngt.  Jag hackar valnötterna ganska grovt. Lycka till!





Kommentarer
Postat av: Marit

Tack för tipset gumman! Ska absolut testa att göra müslin sen! =)



Åh, det var ju jättebilligt för husen! Ska in och kika i helgen! De jag sett tidigare låg på 400-500 kr styck så det här var ju rena fyndet!



Trevlig helg sötmos!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback