När ska jag lära mig..

Hmm. det här inlägget skrev jag för tre timmar sen men av någon anledning blev det ej publicerat.. Låg i varje fall sparat (inte för att världen hade saknat detta underbart innehållslösa inlägg. Men varsågoda.)

Jag kan aldrig komma i säng i tid, igår började sikko när jag preciiis skulle gå och lägga mig... Jag gillar Michael Moore, tycker hans andra två dokumentärer har varit väldigt bra... Och så även denna, självklart är de lite vinklade efter den poängen han vill ha fram. Men allvarligt talat USA vilket jävla land. Inte direkt så man skulle vilja bo där... Frankrike dock, verkade vara ett otroligt trevligt land att bo i.. Man hade minst rätt till fem veckors semester även om man var deltidsanställd. När man fick barn kom en hem till en en gång i veckan i fyra timmar och sen fick man hjälp med det man behövde, det kunde vara att vika tvätten eller ta hand om barnet så man kunde göra ärenden... Lyxigt eller hur?  De har ju även 35 timmars arbetsvecka och arbetar man mer får man också mer semester...

I Usa däremot, de som frivilligt var vid ground zero (efter 11/9) och hjälpte till, många av dem fick problem med luftvägarna och lungorna, men deras försäkringar gällde inte då de inte varit anställda av staten att vara där.  Men hör och häpna de på guantanamo basen (där många sas vara starkt förknippade med al quadia, hur de nu stavar) de hade tillgång till den senaste sjukvårdstekniken och de hade en sjukvårdsperonal på fyra interner. bra prioriterat. De känns som att de borde ha sjukvård allesammans. Helt enkelt så borde de ha samma system som andra stora delar i världen. Högre skatt, billigare sjukvård.

Jag är glad och tacksam att bo i Sverige. Det enda jag tycker man borde ändra är att även tandvården borde vara kraftigt reducerad i pris, precis som sjukvården.
Men i stort sett är jag väldigt nöjd.

Nej nu ska jag fortsätta fördriva min dag med att slappa, det går sådär. Ser bara saker jag borde göra och ta tag i.. Får väl se hur länge jag lyckas.

P.S(Haha, eftersom jag vet hur det gick nu så kan jag ju säga att det inte gick så bra, jag tog en städsväng och sen började jag att sätta in kort i ramar... Och nu ska jag laga mat, försökt få tag på mina föräldrar om de ville komma hit, men jag vet inte riktigt vad de håller på med... jaja. D.S)

Ha en skön söndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback